Mantras, koncentration og meditation

Sindet er du nødt til at forholde dig til, når du vil meditere.

At kontrollere det ubevidste sind under en meditation er en vanskelig disciplin, især fordi sindet ikke ønsker at blive ”kontrolleret”.

Forstår du udtrykket at pres avler modpres. Mange meditative systemer søger at stilne sindet ved at lade den der mediterer koncentrere sin opmærksomhed ved et objekt. Det kan være et ord, en frase, en lyd eller et symbol, som giver sindet en retning, som er forbundet med koncentration. Når vi bruger ordet koncentration, så taler vi om evnen til at tænke omhyggeligt eller analysere.

Koncentrationen bør ikke indeholde spænding eller mental stress. Når du ikke kan koncentrere dig, så betyder det at din evne til at dirigere sindets flow er er forstyrret.

Koncentration er et forspil til meditation.

Mange meditative systemer bruger mantras. Ord som amen, shalom og om er alle mantras.

Mantras høres mentalt i det indre og ikke nødvendigvis som lyde.

Det er ikke alle ord der kan bruges som mantras. Videnskaben om mantras er en bestemt disciplin.

At modtage et mantra fra en speciel lærer er som at at modtage en recept fra din læge.

Der er talrige lyde, stavelser og ord som bruges som mantras.

Mantraet udløser en vibration.

Mange bruger mantras sammen med ind og udånding.

Lyde der bruges med åndedrættet kan være so hum, om, omkar.

At bruge et mantra direkte fra en bog er ofte ikke klogt, det skal videregives fra en lærer, der forstår mantraets betydning og essens.

I den moderne verden kan det være svært at acceptere at mantras ikke bare er ”ord” men kan være et virkningsfuldt værktøj – i en kompakt bøn”

Meditation drejer sig ikke altid om opfattelse og forståelse af et objekt men at opleve os selv på en meget dybere niveau.

Formålet med de lyde vi kalder mantras er at hjælpe sindet at fokusere, sådan at vi kan opnå en dybere erfaring end skabt alene af tanken.

Når du bruger so hum, så bruger du so ved indånding og hum ved udånding. Ved at gentage so hum med ind og udånding så vil du sandsynligvis opdage at sindet skaber færre forstyrrelser. Når sindet bringer ind andre associationer, så bring so hum blindt ind igen i dit åndedræt. Når sindet bringer andre tanker ind så observer dem, men lad dem være.

Det bevidste åndedræt skal ikke følge dig gennem helle meditationen, du skal på et tidspunkt give slip på de værktøjer du har brugt.

So hum betyder ”I am that” og forbinder dig med den universelle bevidsthed. Mantra meditation er normalt ikke en religiøs proces. Så so hum tilhører ikke en specifik religion

I stedet for mantras kan du bruge en specifik hændelse, det kan være din indkøbsliste som du skal huske. Den vil også påvirke det mentale sinds forsøg at manifestere sig.

Meditationen bør have en vis længde, fordi kvaliteten af meditationen stiger med tidsfaktoren og dermed påvirkes din bevidsthed. Mange meditationssystemer stræber efter fred og ro i det indre, men der kommer et tidspunkt hvor du søger efter at forbinde dig med dit dybeste lag af bevidsthed. Det er sjælens hjerte vi taler om.

De fleste meditationssystemer der bruger mantras stræber efter at stilne legemet g det kan for mange have en klinisk positiv konsekvens.

Der er mantras der har et religiøst sigte, det skal nævnes her. Indenfor jødedommen har mantraet ribbono shel olam som betyder ”master of the universe” være blevet brugt i flere tusind år, som en døråbner til at kommunikere med gud.

Jan Ruben

Kilder:
Meditation And Its Practice af Swami Rama
Jewish Meditation af Aryeh Kaplan

1 kommentar til “Mantras, koncentration og meditation”

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *